Børnesyn

I Dagtilbud Højvang har vi fokus på det enkelte barn, og barnets rolle/plads ind i fællesskabet og vi ser det som en vigtig del af pædagogisk praksis at anerkende børnenes forskelligheder og have øje for børnenes individuelle ressourcer.

Vi ser det enkelte barn der hvor det er, og tilbyder barnet udfordringer inden for sin nærmeste udviklingszone. Vi arbejder aktivt i hverdagen på at understøtte det gode børneliv, ved at skabe gode lege- og læringsrum for børnene. Dette gøres ved bl.a. at følge børnenes spor og gå på opdagelse i børnenes univers, samt være gode rollemodeller i både voksen- og børneinitierede aktiviteter.

Børn er styret af lyst og er impulsive. Vi bestræber os derfor på at have fokus på børnenes hensigter og hvad der ligger bag deres handlinger. Vi arbejder med en anerkendende tilgang, hvilket ses ved at det pædagogiske personale har empati, respekt, tolerance, og er ligeværdige i relationer med børnene, hvilket kommer til udtryk ved at personalet hele tiden forsøger at møde barnet hvor det er, og anerkender deres følelser og behov samt undersøger hensigten ud fra barnets perspektiv.

Personalet skaber tryghed og omsorg for alle børn ved fysisk og mentalt at være til stede i børnehøjde. Vi taler i en varm og respektfuld tone med børnene og hinanden.

Vi har stor fokus på børnenes selvhjulpenhed og der arbejdes i det daglige med, at børnene oplever succesoplevelser, så de kan mestre ting og føle sig værdifulde i sig selv og for den fælles børnegruppe. Børn skal føle glæde ved at kunne noget og mestre sin hverdag, fx i garderoben, ved måltidet, i puslerummet, ved badeværelsesrutiner, at kunne gå selv, lyne jakken mv. I disse rutiner støtter og guider vi børnene, så det matcher det enkelte barns udviklingsniveau.

 

Sociale kompetencer
Dit barn skal møde engagerede, nærværende voksne – voksne der i samspillet med børnene gør en forskel. I et tæt samspil med det enkelte barn og børnegruppen som helhed arbejder vi kontinuerligt med at støtte børnene i deres udvikling af selvregulering, empati, social afstemning og følelsesmæssig fleksibilitet.

For at understøtte dette arbejder vi med en række forskellige metoder, for eksempel:

  • Fri for mobberi, som er et koncept, der benyttes i både vuggestue - og børnehaverne. Det er et forebyggende antimobbeprogram udviklet af Mary Fonden og Red Barnet. Konceptet bygger på fire grundlæggende værdier: Tolerance, respekt, omsorg og mod. I kan læses meget mere på ”Fri for Mobberi”s hjemmeside
  • NUSSA, der er et struktureret legeprogram, der har til formål at understøtte børnenes følelsesmæssige, personlige og sociale ressourcer gennem struktureret leg, således at børnene øger deres relationelle ressourcer og selvindsigt, og bliver mere robuste igennem planlagte legeforløb. Der arbejdes igennem legen med selvregulering, at kunne afstemme sig efter den givne situation, at have indlevelse og forståelse for andre, og turtagning. Igennem leg muliggøres fælles oplevelser, som igen muliggør opbyggelse af ressourcer hos børnene. For at kunne være legende kræver det, at børnene er trygge og engagerede. Det er igennem interaktionen med trygge voksne og andre børn, der vil én det godt, at børn får en følelse af selvværd og tryghed og kan udvikle entusiasme og nærvær i det, de gør.​​​​​​
     
  • I Højvang forsøger vi at tilgodese alle børns udviklingsbehov. Derfor deltager alle børn løbende i mindre gruppesammenhænge, hvor der arbejdes mere intensivt med leg og læring, og hvor elementer som selvregulering, børneyoga, NUSSA, opmærksomhed, turtagning, empati og sociale kompetencer indgår.

Børn gør altid det bedste de kan.