Lege- og læringsmiljøer

LEGE- OG LÆRINGSMILJØ I DAGTILBUD LUND.

I Dagtilbud Lund betragter vi lege- og læringsmiljøer som to begreber, der kun giver værdi og mening sammen. Læring skal foregå med en legende tilgang, og børn lærer altid, når de leger.

Børn leger, eksperimenterer, udforsker, øver sig og læring finder sted uanset om man er 1 år eller 5 år. Børnene oplever at mestre noget, de ikke mestrede før, og det er med til at motivere dem til at øve sig, eksperimentere, udfordre sig selv endnu mere med krop og sanser.

Leg og læring finder sted i hverdagsrutinerne, i børneinitierede lege og i voksenstyrede aktiviteter, hvor børneperspektivet altid inddrages i vid udstrækning. Gode lege- og læringsmiljøer er med til at udvikle vigtige kompetencer hos børn, som sprog, at blive uvenner og blive gode venner igen, tage hensyn, forhandle, eksperimentere, blive modig og meget, meget mere.

Det pædagogiske personale i Dagtilbud Lund har stort fokus på både at etablere legemiljøer, men også understøtte og guide børnene i de miljøer, som de selv skaber. Dette handler både om at stille de nødvendige materialer og legetøj til rådighed, men i endnu højere grad om at skabe tydelige og overskuelige strukturer og rammer for børnene i løbet af dagen og anerkende legens betydning for barnet og børnegruppen.

Samtidig er der fra personalet stor bevågenhed på, hvordan både det enkelte barn og børnegruppen udvikles, trives og dannes i lege- og læringsmiljøerne. Således vil personalet ofte være deltagere i legen i korte eller længere perioder, de vil hjælpe børnene til at udvikle legen, hvis der er behov for det.