Neptun er en integreret institution med 3 børnehavegrupper og 2 vuggestuegrupper. Huset rummer ud over stuerne et kreativt værksted, som indbyder til leg med kreativiteten og æstetikken. Samt et motorikrum, hvor børnene kan udfordre deres motorik og skabe nye erfaringer i forhold til det kropslige. Centralt i huset har vi et fællesrum, som benyttes både af vuggestuen og børnehaven. Det er her vi i fællesskab, har vores morgenstund i Neptun.
I løbet af ugen er børnehavebørnene og de ældste børn i vuggestuen opdelt i årgangsgrupper, som er med til at styrke børnenes relationer på tværs af stuerne og gør det muligt, at den pædagogiske aktivitet bliver mere aldersbestemt. Vi arbejder hele tiden på at styrke den røde tråd både på tværs af huset, men også i forhold til skolen og de andre dagtilbud i Torsted.
I vores hus skal børnene opleve sig som succesfulde. Børnenes stemmer, intentioner og interesser er en væsentlig forudsætning for børnenes liv og hverdag i Neptun. Vi, personalet, er optaget af at belyse børnenes perspektiver, bringe dem i spil og inddrage dem i den pædagogiske praksis.
Børnene i Neptun omgives af autentiske voksne, der møder dem med anerkendelse, optimisme og troen på, at de kan mestre små som store udfordringer.
Vi ved, at børnene lærer styrken i forskelligheden og mangfoldigheden. Ved at vi gør dem opmærksom på hvad forskelligheden kan bidrage med i fællesskabet, demokratiet og samfundet. Alt dette sker og kan lade sig gøre i kraft af, at vi prioriter et tæt og nært samarbejde med vores børns forældre.
I institutionens udemiljøer er der rig mulighed for mange differentierede lege. Vores udemiljø indbyder til at børnene gennem deres leg og fantasi får udfordret deres bevægelsesglæde og får en sansestimulering, der er med til at udvikle børnene kognitivt og emotionelt. Legepladserne lægger op til at børn og voksne går på opdagelse og skaber erfaringer sammen. Vores plantage og skov giver os mulighed for at følge naturens cyklus og årstiderne på helt nært hold.
På henholdsvis både vuggestuens og børnehavens legeplads er der rig mulighed for at konstruere, begrave sig i sandkassen, gynge højt så det kilder i maven og blive en lille smule væk i mellem træerne, på trods af at der er en voksen i sigte.
Lidt gemt væk på legepladsen ligger vores ”sommerhus”. Her kan børnene sammen med de voksne fordybe sig i en historie i skæret fra brændeovnen eller gå på opdagelse i små sciences forsøg.
Naturen og udelivet er med til at gøre vores børn mere livsduelige. Vi mærker vejr og vind, tolerancen og fællesskabet har plads til at udvikle sig, og den kreative og eksperimenterende tilgang er fritstillet.
Neptun er certificeret som Sangprofil institution. Hvilket vil sige, at hverdagen særligt i vuggestuen er præget af sangpædagogiske aktiviteter. Der er med til at bidrage til det kreative og positive børneliv. I den pædagogiske praksis i børnehaven bruger vi sangen og musikken til at understøtte de forskellige læringsmiljøer og sammenhænge, børnene indgår i løbet af dagen. Sang, musik og rytme er naturlige udtryksformer, der både kan virke regulerende for vores nervesystemer, men også er med til at skabe bevægelsesglæde, energi og fællesskaber for børn og voksne.
Sproget har stor betydning for barnets personlige og sociale udvikling og er et afgørende kommunikationsmiddel i barnets kontakt til omverdenen. Med den viden er vi optaget af at tilbyde læringsmiljøer, hvor der er mulighed for at udvikle sproget. Vi er fokuseret på at skabe sprogrige miljøer - i de planlagte aktiviteter, dagligdagens rutiner, i en-til-en interaktioner, samt i spontane lege og aktiviteter igennem ” Vi lærer sprog”, dialogisk læsning og i hverdags samtalen rundt om bordet.
Børn i Neptun udvikles i differentierede læringsmiljøer, hvor legen og de trygge relationer, er de bærende og understøttende elementer i det gode børneliv. Vi vægter barnets spontane og selvorganiserede leg ved at være nysgerrige og undersøgende på, hvordan legen giver mening for barnet – hvad er vigtigt og hvad er på spil, samt barnets deltagelses muligheder. Vi ser os selv som aktivt deltagende rollemodeller, der er med til at understøtte børnenes udvikling og trivsel. Børn, forældre og personale er fællesskaber af livet i Neptun.